Contacteer ons
Agentschap Vlaamse Sociale Bescherming
Ook tijdens deze periode blijft het mogelijk om een mobiliteitshulpmiddel aan te vragen. Bij aanvang van de epidemie werden alleen dringende aanvragen behandeld. Ook moesten, net zoals alle andere winkels, de ondernemingen met verstrekkers tijdelijk hun vestigingen sluiten.
Vanaf 11 mei hebben alle ondernemingen met verstrekkers hun winkels terug mogen openen en vanaf 18 mei kunnen ook de rolstoeladviesteams hun werking opnieuw volledig opstarten.
Voor de aanvraag van een mobiliteitshulpmiddel volg je dezelfde stappen zoals gewoonlijk. Om de regels rond social distancing te kunnen garanderen, willen we de zorgbehoevende vragen om eerst telefonisch contact op te nemen met je huisarts, rolstoeladviesteam of verstrekker. Hier vindt u de contactgegevens van de rolstoeladviesteams en verstrekkers.
Richtlijnen voor verstrekkers, rolstoeladviesteams en zorgvoorzieningen in het kader van de COVID-19-epidemie:
Wie door chronische ziekte, ouderdom of een beperking een hulpmiddel nodig heeft om zich te verplaatsen, kan via de Vlaamse sociale bescherming een "mobiliteitshulpmiddel" kopen of huren. Een rolstoel, elektrische scooter, duwwandelwagen, driewielfiets ...
Het gaat om hulpmiddelen die iemand heel zijn leven (of toch lange tijd) nodig heeft. Het zijn dus geen krukken of rolstoelen die je tijdelijk uitleent na een kwetsuur, bijvoorbeeld een beenbreuk.